Odborně-vzdělávací a zpravodajský portál z oblasti strojírenství a navazujících oborů
Články >> Budoucnost začíná dnes - Virtuální realita se stává realitou
Chcete dostávat MM Průmyslové spektrum ZDARMA až do Vaší schránky? Více informací zde.

Budoucnost začíná dnes - Virtuální realita se stává realitou

Zprvu patřil pojem virtuální realita do říše science-fiction. Čtenář takových knížek nebo divák filmů s touto tematikou byl fascinován: mohl se nechat obklopovat jiným světem. Najednou ze stěn jeho prostoru začalo vystupovat jiné prostředí, on se do něj mohl včlenit a poznávat jiné postavy a děje. A pomocí přídavných senzorů, umístěných například v rukavicích, mohl cítit styk ruky s virtuálním partnerem.

Agentury zabývající se průzkumy trhu konstatují, že virtuální realita se stává hitem. Vycházejí ze současné situace a domnívají se, že letošní rok bude pro oblast virtuální reality přelomový. V roce 2025 by se podle jejich odhadů mělo na světě prodávat až 300 milionů osobních přístrojů umožňujících virtuální realitu (VR-Headsets).

Ukázky v Las Vegas

Na letošním veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 (Consumer Electronics Show) v Las Vegas strhávala na sebe podobně jako loni velkou pozornost právě virtuální realita. Ovšem už nešlo jen o prototypy, ale rozběhly se první výrobní série.

Dlouho očekávaný přístroj Oculus Rift, určený pro hry založené na technologii virtuální reality, se začne prodávat v květnu za pouhých 599 dolarů. Je to sice víc než se původně očekávalo, ale vzhledem ke konkurenci a zvyšující se doslova masové výrobě budou ceny brzy klesat. Firma Oculus, kterou vlastní společnost Facebook, provozovatel stejnojmenné sociální sítě, bude nový přístroj distribuovat do 20 zemí světa, uvedl šéf Facebooku Mark Zuckerberg. U vybraných prodejců bude zařízení k dostání v omezeném množství už v dubnu. „V letošním roce vyjde více než 100 her pro virtuální realitu," řekl Zuckerberg tiskové agentuře Reuters .

Dlouho očekávaný přístroj Oculus Rift se těšil v Las Vegas velké pozornosti.

Součástí balení Oculus Rift je „přilba“ přes oči se sluchátky a mikrofonem, senzorem a ovladačem pro herní konzoli XBox One. Přiloženy budou hry Lucky’s Tale a EVE: Valkyrie. Loni v září uvedl Oculus ve spolupráci s jihokorejskou společností Samsung Electronics na trh novou verzi levného zařízení pro virtuální realitu Gear VR. Tento přístroj stojí v USA 99 dolarů. 

Konkurence nespí

Také dva nové prototypy firmy HTC Vive hodně slibují. Výrobce v Las Vegas demonstroval, co virtuální realita dovede, a to na programu archeologického naleziště. Pomocí skenovací techniky a dronů vykopávky nafotil a nafilmoval a vše digitalizoval. Vykopávky nebyly pouze jednoduše natočeny v prostorovém záběru 360°, nýbrž díky fotometrii pozorně rekonstruovány. Zážitek doplňuje variabilní osvětlení v různou denní dobu. Tento program ve formátu VR předváděli autoři na tzv. virtuálním stole. Kdo si nasadil brýle HTC Vive, mohl chodit volně kolem stolu a prohlížet si vykopávky z různých úhlů a z různé vzdálenosti. Po stisknutí tlačítka mohl návštěvník objekt zmenšit a dokonce do něho vstoupit. A současně tak mohli učinit dva lidé.

Neméně zajímavý byl i druhý program, v němž dva lidé spolu komunikovali ve virtuálním prostoru. Speciální kamera snímala obě postavy současně a ve formátu 3D. V demoprogramu stavěli oba muži společně virtuální krabice na sebe a podávali si je. Ve skutečnosti měli prázdné ruce.

Kalifornská společnost Apple také připravuje vlastní brýle pro virtuální realitu. Podle listru Financial Times už firma založila k tomuto účelu speciální oddělení a přetáhla do něho několik set specialistů z jiných firem. Nedávno se stal jejím zaměstnancem i známý koryfej (přední osobnost) virtuální reality Doug Bownab, který dosud působil jako profesor na Technické univerzitě v americkém státě Virginia. Apple koupil také start-up Flyby Media, který v minulosti pro Google vyvinul software pro 3D kameru, jíž je vybaven tablet Project Tango.

Údajně už má hotov první prototyp, což prý silně ohrožuje konkurenty, jakými jsou Oculus Rift společnosti Facebook a Hololens koncernu Microsoft. A sám šéf Tim Cook se nechal před novináři slyšet, že je virtuální realitou nadšen. Tím vlastně mediální pověsti potvrdil. 

O slovo se hlásí Google

Virtuální realitou se už několik let zabývá také Google. V tomto ohledu proslul zejména svými brýlemi Carboard, kterých od roku 2014 prodal neuvěřitelných 5 milionů!
Jedná se vlastně o geniální nápad: jednoduché brýle z papírové lepenky, které si každý může složit sám. Základem je smartphone, do něhož se nainstaluje speciální aplikace pro virtuální realitu. Ostatně těch nabízí Google celou řádku a celkem prý zaznamenaly více než 25 milionů stažení.

Podle statistiky si uživatelé přehráli asi 350 tisíc hodin videí natočených pro virtuální realitu, jež jsou k dispozici na YouTube. Koncem loňského roku se začala prodávat Cardboard Camera, umožňující prostorové fotografování.




Google nabízí Carboard – jednoduché brýle z papírové lepenky, které si každý může složit sám. Základem je smartphone, do něhož se nainstaluje speciální aplikace pro virtuální realitu.

 

Nyní se ve světovém tisku objevily zprávy o nové verzi Carboardu, který prý bude vyroben z plastu a prý bude mít také senzory. Má se začít prodávat letos v květnu.
Nejnovější zprávy však hovoří o převratné novince. Google vyvíjí nové VR brýle, jež nebudou závislé na smartphonu nebo PC. Mají mít vlastní výkonný procesor a několik kamer, jež sledují pohyb hlavy i okolí.

Paleta možností v průmyslu

V posledních dvou letech proniká virtuální realita, někdy se rovněž používá termín rozšířená realita, také do průmyslových provozů. Například společnost Bosch úzce spolupracuje s firmou Reflekt GmbH na vývoji aplikací rozšířené reality (RR) pro výrobu, služby, školení a marketingové aplikace. Bosch nyní hodlá rozšířit tuto úspěšnou spolupráci tím, že převezme od odborníků z RR menšinový podíl. Příslušné smlouvy byly podepsány 16. prosince 2015.

Od svého založení v roce 2012 získala rozšířená realita firmy Reflekt značné renomé. Její mezinárodní tým v Mnichově má více než 25 zaměstnanců.

V budoucnu budou aplikace rozšířené reality používány například na trhu s náhradními díly pro automobilový průmysl a budou představovat úsporu času a nákladů,“ říká Dr. Ing. Hans-Peter Meyen, člen divizní rady divize Bosch Automotive Aftermarket.

Aplikace rozšířené reality zlepšují vnímání reality díky kombinaci reality s rozšířenými informacemi. Jakmile uživatel namíří kameru svého chytrého telefonu nebo tabletu na určitou oblast, zobrazí se na displeji přístroje další digitální informace, jako jsou vysvětlivky, 3D objekty nebo videa. Například v automobilových dílnách umožňuje rozšířená realita technikům zobrazení komponent ve skutečném měřítku a na jejich správném místě, přestože bez demontáže nemusejí být tyto komponenty viditelné. Zobrazeny jsou také pracovní pokyny, chybové kódy a požadované nástroje.

Rozšířená realita proniká také do průmyslových provozů.

Obě firmy společně vyvinuly platformu rozšířené reality „Common Augmented Reality Platform“ (CAP), světově první softwarovou platformu pro industrializaci RR. Použitím CAP mohou být vysoce komplexní RR aplikace a jejich digitální a vizuální obsahy rychle a snadno integrovány do technické dokumentace nebo diagnostických postupů. Umožněna je také snadná integrace takových dat, jako jsou textové informace, obvodová schémata, videa a rozšířené 3D animace. CAP tedy umožňuje industrializaci RR aplikací. Tímto způsobem již Bosch a Reflekt vyvinuly v posledních dvou letech řadu RR aplikací. Sloučením kvalifikovanosti Reflektu a odborných znalostí firmy Bosch v oblasti dokumentace a vývoje řešení pro služby, produkty a školení tak vznikl unikátní produkt, který poprvé umožňuje rozšířené použití RR v průmyslovém prostředí.

Bosch chce nabízet aplikace VR například na trhu s náhradními díly pro automobily.

Vedle aplikací pro automobilový průmysl vidí Bosch celou řadu užitečných možností uplatnění rozšířené reality v dalších průmyslových odvětvích. Jako součást celkového řešení nabízí Bosch licencování systému CAP v kombinaci s poradenstvím, inženýringem a kompletními službami.

Co přinese budoucnost?

Šalamounská odpověď zní: mnoho překvapivých uplatnění. První pokusy s využitím VR v chirurgii již byly publikovány jako úspěšné a také se objevují první nabídky virtuální prohlídky, například nových automobilů, ještě dřív, než jsou vyrobeny. Virtuální procházky vzdálenými krajinami či uměleckými galeriemi nejsou už tak vzdálené a Hollywood už začal s natáčením prvních filmů. Ty jistě nabídnou nejen zcela jinou estetickou hodnotu, ale i zatím těžko předvídatelný citový zážitek.

Google nyní představil kameru pro natáčení VR.


Virtuální realita (VR) je technologie umožňující uživateli interakci se simulovaným prostředím. Technologie virtuální reality vytvářejí iluzi skutečného světa (např. při výcviku boje, pilotování, lékařství) nebo fiktivního světa počítačových her.

Jde o vytváření vizuálního zážitku zobrazovaného na obrazovce počítače pomocí speciální audiovizuální helmy, popř. oblečení snímajícího pohyb a stimulujícího hmat.
(Zdroj: Wikipedie)


Karel Sedláček

karel.sedlacek@mmspektrum.com

Další články

Zajímavosti ve vědě a technice
Novinky z veletrhů a výstav
Informační technologie/E-business

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky

Sledujte nás na sociálních sítích: