Odborně-vzdělávací a zpravodajský portál z oblasti strojírenství a navazujících oborů
Články >> Made in Česko - Romantické tóny z Hradce Králové
Chcete dostávat MM Průmyslové spektrum ZDARMA až do Vaší schránky? Více informací zde.

Made in Česko - Romantické tóny z Hradce Králové

V roce 1948 byla doslova ze dne na den znárodněna česká firma Petrof vyrábějící dokonalé, světově proslulé klavíry. Její majitel, dědeček dvou dam a pradědeček třetí, tedy těch, které v současné době firmu úspěšně vedou, musel tehdy okamžitě svoji továrnu opustit. O dlouhou řadu let později se, nejen díky revoluci, ale i díky nezměrnému úsilí jeho samého i jeho potomků, podařilo firmu, která figuruje na předním místě mezi českým „rodinným stříbrem“, vrátit do rukou rodiny Petrofů.

Historie firmy se píše již od roku 1864, kdy český stavitel klavírů Antonín Petrof postavil pod vlastním jménem první nástroj a založil v Hradci Králové firmu. Již brzy po založení rozšířil Antonín Petrof výrobu o harmonia a posléze o pianina. Po necelých 20 letech pak expandoval do Temešváru v dnešním Rumunsku, kde založil pobočku, a brzy začal vyvážet nástroje do zahraničí. Výtvory Petrof zaznamenaly obrovský úspěch u císařské rodiny, a tak se v roce 1899 stává Petrof dvorním dodavatelem pian pro celý rakousko-uherský dvůr.




Mezi nejvíce prodávané produkty značky Petrof patří pianino P 125, výborný nástroj do škol i domácností, nebo klavír Storm. Mnohé produkty jsou vyrobeny podle individuálního přání zákazníka, jako třeba červené pianino Colours, futuristické pianino Magic Egg nebo jubilejní klavír Stingray, který je zdoben rejnočí kůží.

Rozmach a úspěšnost firmy rostly kontinuálně i po přelomu století. Stává se v pravém slova smyslu rodinnou firmou, kde vedle zakladatele pracuje i jeho žena a tři synové. Antonín Petrof se již nedočkal založení první republiky, ale jistě by jej potěšilo, kdyby viděl, že i v nových poměrech se firmě daří, rozšiřuje výrobu o nové, moderní produkty, jako například o elektropneumatická piana, a vyváží již prakticky do celého světa. A to až do osudného roku 1948, kdy již třetí generace majitelů, jak už bylo zmíněno, musela továrnu ihned opustit a nechat ji v rukou lidí, pro které byla jen jedním z mnoha socialistických podniků.

„Po znárodnění se teprve ukázalo, jaký je kdo člověk,“ vypráví Zuzana Ceralová Petrofová, současná prezidentka firmy. „Dědeček, se podobně jako například Baťa, o své zaměstnance dobře staral, bral je jako svoji rodinu. Postavil pro ně nedaleko továrny městečko, aby měli kde bydlet, staral se o jejich rozvoj a netřeba říkat, že i platy byly v naší továrně na tu dobu velmi slušné. Ačkoli mnozí zaměstnanci ztráty takového šéfa litovali, neodvažovali se to dát veřejně příliš najevo. Ale našli se i tací, kteří si na něj šli doslova plivnout, z prosté závisti, kterou v sobě po léta živili...“

Komunisté si byli vědomi proslulosti značky Petrof, a tak ji zachovali. Kvalitu nástrojů však zachovat nedokázali. Z původní manufakturní výroby, kdy doslova každý kousek nástroje prošel rukama zkušených mistrů, se nyní přešlo na výrobu pásovou. A prodej se soustředil zejména na RVHP, kde o kvalitu zase tak moc nešlo. Na západ sice část produkce také putovala, ale brzy zde Petrof dostal punc „levné zboží z východní Evropy“.


Dámské trio, které dnes stojí v čele firmy Petrof: (zleva) Anna Prousková, Ivana Petrofová, Zuzana Ceralová Petrofová

Drahá privatizace

Přes to vše se během následujících 40 let renomé slavné značky nepodařilo zničit úplně a pak nastala raná 90. léta a s nimi příležitost dostat továrnu zpět pod rodinná křídla. „Otec, Jan Petrof, nejprve nastoupil do firmy jako obchodní ředitel,“ vzpomíná Zuzana Ceralová Petrofová. „Po nějakém čase, když současnou tvář firmy lépe poznal, začal činit kroky, vedoucí k její privatizaci.“

Ta však nebyla nijak jednoduchá. Kromě původního hradeckého závodu se totiž mezitím staly součástí firmy pohraniční závody, kde se vyráběly značky pian Rösler, Scholze a Weinbach a které společně tvořily závod Československé hudební nástroje.

„Stát si příliš nevěděl rady, co s tím,“ pokračuje současná prezidentka. „Nakonec kompetentní osoby rozhodly, že musíme privatizovat celý závod, ale protože původní Petrof, který máme nárok restituovat, tvoří jen 4 %, zbývajících 96 % musíme koupit.“


Firmu, která figuruje na předním místě mezi českým „rodinným stříbrem“, se v 90. letech minulého století podařilo vrátit do rukou rodiny Petrofů.

Přitom kvalita nástrojů těchto pohraničních značek zdaleka nebyla na úrovni Petrofu, a navíc vzhledem k vzdálenosti podniků vyvstaly také nemalé logistické problémy. Rodina se tedy rozhodla pobočky zavřít, výrobu soustředit zpět do Hradce Králové a výrazně zefektivnit a prakticky od začátku vybudovat dříve světoznámou značku.

To vše stálo samozřejmě obrovské množství peněz, a tak není divu, že zhruba v roce 2004 pocítila firma finanční problémy.

„Museli jsme si v souvislosti s privatizací vzít vysoké úvěry s 18% úrokem, firmu restrukturalizovat, včetně propouštění, a to vše také nebylo laciné,“ vzpomíná paní Zuzana. „Dostali jsme se pod kuratelu banky a báli jsme se, že nás prodají do Číny. Nakonec se nám však podařilo opět se postavit na nohy. Dali jsme dohromady schopný management, snižovali náklady všeho druhu, měnili obchodně-marketingovou politiku... Tato naše soukromá krize trvala asi pět let, ale když pak v roce 2008 přišla ekonomická recese, byli jsme zoceleni a připraveni. Stihli jsme včas rozjet další byznys, například luxusní nábytek či speciální reprobedny a další. Takže když se v době recese příliš nedařilo trhu s hudebními nástroji, měli jsme co nabízet.“

Zpět na výsluní

Dnes se opět trhu obecně daří a zejména hudební nástroje jsou na vzestupu. Ve vrcholovém managementu nyní pracují, kromě paní Zuzany, ještě její sestra Ivana Petrofová, dcera Anna Prousková a její manžel Adam Prousek. Na dalších pozicích firma opět, jako kdysi v době zakladatele, dlouhodobě zaměstnává odborníky, kteří zde vyrostli, vystudovali a naučili se know-how.

Na nástroje značky Petrof dnes hrají světové osobnosti, jako například Paul McCartney nebo David Helfgott. Současné vedení však nehodlá usnout na vavřínech. Firma mimo jiné neustále pracuje na vývoji nových materiálů.

„Ačkoli piano existuje již 350 let, nyní doznává značných změn,“ vysvětluje paní prezidentka. „Například v souvislosti s ekologií se už na klávesy nesmí používat slonovina a brzy budou asi vyřazeny dýhy z některých exotických dřevin nebo olovo na vyvažování klávesnic. Piano má asi 7000 součástek a většina z nich je vyrobena přímo našimi lidmi, v nejvyšší kvalitě. Chceme, aby naše piana měla ten typický kulatý romantický tón, na který jsou naši zákazníci zvyklí, a aby naše značka měla stále světový zvuk.“ „Chceme, aby naše piana měla ten typický kulatý romantický tón, na který jsou naši zákazníci zvyklí, a aby naše značka měla stále světový zvuk,“ říká Zuzana Ceralová Petrofová.

Heslem dnešního managementu je také umět nabídnout svým zákazníkům širokou škálu možností tak, aby si každý vybral svůj nástroj.

Hana Janišová

mlateckova@petrof.com


 

Další články

Zpracování dřeva
Výzkum/ vývoj
Materiály konstrukční nekovové
Materiály konstrukční kovové
Nekonvenční technologie
Technologie tváření, slévárenství
Obráběcí stroje a technologie

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky

Sledujte nás na sociálních sítích: