Řezy a průřezy
První příklad, tedy řezy a průřezy, až příliš připomíná technické výkresy. Řezy a průřezy jsou podobně jako výkresy založeny na principu řezu pomocí jedné roviny, což je významným odlišením od tradičního chápání technických ilustrací, podle něhož mají být vždy v perspektivním pohledu. Nicméně dávají konkrétní představu o funkci či vnitřním uspořádání objektu a jejich přítomnost je tak leckdy nezbytná. Bývají součástí katalogů dílů a uživatelských příruček. Zvláštní kategorií zde jsou 3D řezy, kterým se budeme detailně věnovat později.
Rozpady
Rozpady často spatříme v montážních návodech či v katalogu náhradních dílů. Dílčí součásti objektu jsou zakresleny zvlášť v přesném pořadí, často definovaném právě pořadím při montáži. Jejich obohacením jsou šipky a osy, které říkají, jakým způsobem do sebe díly zapadají. Rizikem zde může být rozdílná velikost jednotlivých součástí. Můžeme sice malé objekty a detaily zvětšit, jak si ukážeme později, ale výsledná ilustrace pak bude velmi rozsáhlá a náročná na kompozici.
Zvýraznění
Návod na údržbu by měl zobrazit díly včetně jejich okolí, aby si je čtenář dal do kontextu. Zde je tedy vhodné zvolit metodu zvýraznění. Díky ní uvidíme celou oblast, kde pozadí a okolní díly budou potlačeny, vykresleny tenkou, popř. šedou barvou a oblast našeho zájmu v plné barvě a v tlustých a tenkých čarách. Je tak na první pohled patrné, co nás zajímá, ale neztrácíme přehled o celku.
Průhlednost
Průhledné díly umožní nahlédnout, co se skrývá pod nimi. V poslední době se staly také velmi oblíbeným nástrojem pro tvorbu marketingových ilustrací. Obzvláště efektní jsou v kombinaci s jinou technikou. Samotné mohou působit zmateně či mohou být pokládány za „duchy“ a tiskařské „šotky“.
Výběr techniky
Výběr ilustrační techniky by se měl vždy odvíjet od účelu ilustrace. Při tvorbě technické ilustrace neplatí dogmatické „černobílé“ dělení na dobré a špatné metody. Je mnoho stylistických postupů a grafických nástrojů. Pamatujme, že posloužit nám mohou všechny. Musí ale zůstat sluhou a nikoliv stát se pánem. V „přeplácaném“ a všemi barvami hýřícím obrázku se velmi snadno ztratí původní myšlenka, či dokonce sám pozorovatel. Styl a metoda ilustrace, popř. jejich varianty by měly být dány jasně dopředu. Ilustrace musí být stručná, jasná a rychle sdělující svůj význam. Jak již bylo zmíněno, méně je ve světě ilustrací více!
Stylistické nástroje
Ilustrátor by si měl dopředu promyslet kompozici, které chce dosáhnout. Vytipovat si detaily, které půjdou z ilustrace pryč. Ujasnit si, v jakém pořadí se s díly manipuluje, v jakých skupinách, jaké nářadí je k tomu potřeba, jaké ochranné pomůcky jsou zapotřebí? Následné vhodné užití tenkých a tlustých čar je při tvorbě ilustrace naprostým základem, který lze dále obohatit, ale není to podmínkou. Tenké a tlusté čáry dají obrázku „prostor“. Dobře provedené tenké a tlusté čáry jsou alfou a omegou technických ilustrací. Příklady stylistických nástrojů: tloušťka čar, druhy čar, popisky, barvy, zvětšení, maska.
Příště okořeníme ilustrace o pravidelné i nepravidelné vzory a masky a doplníme obrázky textem.
Jan Woff
AV ENGINEERING
//www.aveng.cz/technologie/arbortext.aspx
KvapilovaA@aveng.cz