Odborně-vzdělávací a zpravodajský portál z oblasti strojírenství a navazujících oborů
Očima redakce >> Velryba na Václavském náměstí

Velryba na Václavském náměstí


15.10.2018

Na Václavském náměstí v centru Prahy si můžete od minulého týdne prohlédnout uměleckou instalaci Jiřího Davida. Ve třech panelech jsou znázorněny fragmenty kostry velryby, která je jedním ze symbolů expozice Národního muzea, jež bude po sedmileté rekonstrukci v neděli 28. října otevřeno veřjnosti. Jednotlivé fragmenty, které jsou osvětleny LED diodami, jsou propojeny v ose kostry velryby speciálními kabely. Instalace by na Václavském náměstí měla zůstat asi po dobu dvou týdnů.

 

Podle umělce Jiřího Davida velryba plave v informačním planktonu. Foto MSL

Dílo Jiřího Davida na Václavském náměstí v Praze. Foto MSL

Iniciátorem vzniku díla byla společnost PRAKAB, která se podílela na rekonstrukci Národního muzea dodávkou speciálních kabelů PRAFlaDur + a PRAFlaSafe +, které jsou odolné jak proti vlhkosti, tak proti ohni. Takové vlastnosti totiž jiný kabel na trhu nemá. Jejich vývoj trval pět let a při rekonstrukci historické budovy Národního muzea byly tyto kabely použity vůbec poprvé. Zde se totiž stavební firmy musely vypořádat s mimořádně obtížnými podmínkami elektroinstalace ve velmi vlhkých nejspodnějších dvou suterénních patrech budovy a běžně dostupné protipožární kabely zde z tohoto důvodu nebylo možné použít.

 

Jiří David při instalaci své práce. Foto: -Mk-

Jiří David je spoluzakladatelem umělecké skupiny Tvrdohlaví, která vznikla v roce 1987. K jeho nejznámějším dílům patří instalace neonové trnové koruny nad budovou Rudolfina v roce 2001 nebo neonového srdce na Pražském hradě o rok později. O své současné práci říká: „Samotný objekt vizuálně představuje hlavní motiv kostry velryby, jenž je rozložen do tří obrazových topologických polí, která jsou vzájemně propojena jakýmisi nervovými vlákny – specifickými kabely firmy  PRAKAB. Jednotlivá pole, skrze něž ‚proplouvá‘ samotná kostra, jsou vizualizována, tvořena abstraktní konstrukcí. Do této vizuální konstrukce jsou zároveň vetknuty konkrétní matematické šifry ve svých lineárních kombinacích, geometrických interpretacích, transparentní symboly, znaky, obrazce, ve viditelnosti elementárních částic a v jednom případě například i samotný půdorys Národního muzea. Objekt se tak mimo jiné snaží ve své metaforické řeči zpřítomnit naši marnou touhu po nesmrtelnosti. Pohybujeme se v náhodách, v anagramech, zrození v etymologii principia a jsme plni vibrací.“

-Mk-

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky

Sledujte nás na sociálních sítích: