Projekt Národní centrum kompetence - STROJÍRENSTVÍ (NCKS) byl realizován od ledna 2019 do prosince 2022. V konsorciu bylo zapojeno celkem 26 účastníků, z toho 9 výzkumných organizací a 17 průmyslových partnerů.
Jak se současná doba odráží na chodu vaší společnosti – jak z pohledu objemu zakázek, jejich realizace a kompletace, tak i každodenního přístupu k zamezení šíření koronaviru mezi vašimi zaměstnanci. Dokážete vyčíslit náklady, které jste již do těchto opatření investovali?
Lucie Vehovská, obchodní ředitelka a spolumajitelka, Strojírna Vehovský
Navzdory složitosti tohoto období si troufám říci, že se nám daří celkem dobře. Aktuálně máme dostatek zakázek, abychom naplnili naše současné lidské kapacity. Dokonce se nám podařilo vstoupit do nového tržního segmentu, a získat tak nového zákazníka. Dlouhodobě pracujeme na nových projektech. Pociťujeme však mnohem větší tlak ze strany našich zákazníků na termíny dodávek i našich dodavatelů na cenu. Nepropadáme ale skepsi a snažíme se stále posouvat vpřed. Kladným výsledkům mj. určitě pomohlo i to, že jsme se ve firmě semkli a všichni táhneme za jeden provaz. Náklady, které jsme již investovali, jsou nevyčíslitelné. Snažíme se pro naše zaměstnance dělat i něco navíc. V poslední době si získali velkou oblibu ovocné bedýnky.
Pro nás s bratrem je to po převzetí rodinné firmy první velká zkouška a jsme rádi, že se můžeme opřít o své rodiče. Toto období není jen o zakázkách a nákladech, ale zejména o zdraví nás všech, a to je přece v životě nejdůležitější.
Miroslav Černý, jednatel a spolumajitel, Chodos Chodov
Z důvodu našeho dlouhodobého konceptu a dlouhodobých zakázek jsme využili nabídku agentury pro nábor ukrajinských zaměstnanců do trvalého pracovního poměru, jelikož karanténa stále ovlivňuje a omezuje naše běžné a zavedené kapacitní potřeby. Současný stav zhoršil dodací lhůty některých komponent a subdodávek, což se také přenáší do výrobních termínů. Asi nejhorší situace je v oblasti všeobecného vzrůstání cen vstupního materiálu, energií, odpadů, komponent do výroby atd. Tento trend není příznivý, koncoví zákazníci nechtějí respektovat zvyšování finálních cen. Z důvodu koronaviru a všeobecného útlumu jsme museli čerpat úvěry, sáhli jsme na dno našich rezerva předpokládáme, že návrat k ekonomickému stavu před epidemií bude trvat několik let. Jako výrobní firma bychom přivítali cílenější ekonomickou podporu od státu.
Josef Kadlec, generální ředitel, Wikov Sázavan
Ze současného vývoje naplněnosti zakázek/objednávek ve společnosti je letošní rok příznivější než tenminulý. Zakázky přibývají, termíny se zkracují a v podstatě veškeré vstupy se zdražují (vstupní materiál do výroby, nástroje, energie, voda, mzdy…). Co se bohužel nezvyšuje, je počet kvalifikovaných zaměstnanců v dělnických profesích strojírenského charakteru. Celosvětovou pandemii koronaviru, a především její dopady, nepodceňujeme a snažíme se naplňovat veškerá nařízení vlády ČR a Ministerstva zdravotnictví, která jsou platná k danému období (testování, respirátory, dezinfekce, stravování…). Není to pochopitelně bez výdajů (náklady jsou řádově v desetitisících korun za měsíc), ale jsem přesvědčen, že veškeré vložené úsilí do ochrany zaměstnanců před virovým onemocněním se nám musí dlouhodobě vyplatit.
Radovan Karas, ředitel závodu, Hanza Mechanics Kunovice
Po dobrých obchodních výsledcích v loňském roce, kdy byl negativní dopad až překvapivě slabý, je v prvním čtvrtletí 2021 mnohem silnější. Navíc nám zakázky chodí v turbulentních vlnách, více než bylo zvykem. Kompletace a realizace je tedy více nárazová, tím složitější. Z pohledu zamezení šíření koronaviru dodržujeme daná pravidla a dosud patříme mezi ty „šťastlivce“, kterým se covid-19 vyhýbá a nepřináší žádná významná omezení. Do opatření jsme investovali v rámci zákonných povinností a vytvoření komfortu lidem, není to ohrožující částka pro náš provoz. Velmi se ovšem těším na okamžik, kdy budeme moci „investovat“ do opětovných firemních akcí, teambuildingů a neformálních setkání. Už cítíme jejich potřebu.
Jan Vrba, jednatel a spolumajitel, Ace-Tech
Situace je opravdu náročná. Zakázky sice jsou, ale přicházejí nárazově, bez možnosti plánování. Narážíme na problém s dostupností materiálu a jeho zdražováním, přitom čelíme tlaku zákazníků na snížení cen finálních výrobků. Ve firmě dodržujeme preventivní opatření a můžu říct, že nedošlo k přenosu nákazy mezi zaměstnanci firmy. Musíme se však vypořádávat s výrazně vyšší absencí, protože dvoutýdenní výpadky kvůli nařízeným karanténám jsou citelným zásahem do výrobních kapacit. Náklady na opatření jsou v řádu vyšších desetitisíců, ztráty vlivem absencí jsou však v řádu vyšších statisíců korun.
Silné rozkolísání cen energetických a materiálových vstupů stále není ustáleno, a bohužel se nezdá, že by tomu tak mělo v blízké budoucnosti být. Jak se vám daří tato skutečnost ve střednědobém výhledu promítat do stability vaší firmy? Byli jste již nuceni tento fakt zohlednit do cen vašich produktů? Spatřujete zde určitou nápomocnou roli státu?
Jakým způsobem se po 15 měsících od vypuknutí pandemie koronaviru tento stav projevuje ve vaší společnosti – jak z pohledu objemu zakázek, jejich realizace a ekonomiky jako takové (např. vlivem navýšení cen vstupních materiálů, nedostatku některých komponent)? Dokážete predikovat, jak se bude situace ve vaší komoditě vyvíjet ve druhé polovině roku, na čem bude záviset?
Jaké zásadní problémy vám současná doba přináší do chodu firmy, jak se je snažíte řešit a s jakým výsledkem?
Vrátíme se po odeznění hygienických opatření v souvislosti s covid-19 do „normálního stavu“, jaký byl před krizí, nebo se firemní procesy a postupy trvale změní? Pokud ano, jaké změny očekáváte?
V jaké kondici se nyní nachází vaše firma a jak máte zakázkově pokrytou druhou polovinu roku 2020 a výhledy na začátek příštího roku? Část 2.
Jaké poznatky z aktuální situace ohledně zmírňování následků šíření covid-19 si přinášíte do svého manažerského přístupu vedení firmy?
V jaké profesní náladě přijíždíte na letošní MSV do Brna a jaká témata byste zde chtěli se svým týmem v rámci setkání jak s obchodními partnery tak i příp. s představiteli státu diskutovat? Část 2.
Pomůže vám integrace reálných prvků digitalizace a robotizace do vaší firmy zajistit vyšší produktivitu ve výrobě a dosažení vyšší efektivity všech vnitropodnikových procesů - od přijetí zakázky, přes konstrukci, výrobu, až po její expedici a v neposlední řadě nahradí tyto prvky scházející pracovní sílu?
Které výrobní postupy nebo technologie, které ve vaší firmě používáte, jsou nyní na okraji vašeho odborného zájmu a ekonomické efektivity, a uvažujete, že budou odstraněny a nahrazeny modernějšími? Jakými?
Pavel Janeček působí v energetice celý svůj profesní život. S redakcí MM Průmyslového spektra se podělil o své dlouholeté zkušenosti z plynárenského byznysu a o názory na řešení energetické krize v České republice. Navrhuje konkrétní východiska a apeluje na rychlé jednání české vlády.
Dostáváte vydání MM Průmyslového spektra občasně zdarma na základě vaší registrace? Nejste ještě členem naší velké strojařské rodiny? Změňte to a staňte se naším stálým čtenářem.
Proč jsme nejlepší?
a mnoho dalších benefitů.
... již 25 let zkušeností s odbornou novinařinou